Že člověk umění potřebuje, nemusí býti dokazováno. Nelze však vysvětliti, jak umění vzniká. Umění vidíme, můžeme sledovati cestu jeho vývoje, můžeme je včleniti do organismu celého našeho bytí, dovolujeme si hodnotiti z různých hledisk umělecká díla samotná i v jejich vzájemném působení, uváděti to či ono, co snad bylo rozhodující pro jejich utváření. Nedovedeme však ničeho říci o vlastním vzniku umění. Jest tu samo zrozené a nezaměnitelné. Jím vstupuje smyslově onen svět do tohoto. Kdybychom dovedli vysvětliti jak a proč, pak by to už nebylo umění. Nevysvětlitelná část uměleckého díla tvoří podstatu umění.
Co děláme s uměním a co dělá umění s námi? Pořádá a člení nepřehledný zmatek našeho bytí. Do hranic svých forem zachycuje povzbuzující substanci života a přetváří ji ve všeobecnější, nadosobní a trvalejší smysl. Člověk je osvobozen tím, co se nějakým způsobem mění v umělecké dílo. Proto veškeré umění v osobním a dějinném osudu není než věčným osvobozováním lidského pokolení. Zákonodárná síla umění zachraňuje člověka před nesnesitelným napětím, které způsobuje živelnost bytí a přírody.
Johannes Urzidil
předmluva k monografii Václav Hollar, Orbis, Praha 1937, přeložil Dr. Zdeněk Helfert